Vreau sa ma intorc la versiunea de chat text!
Inregistreaza-te

Noutati

5 pasi pentru a gestiona factorii declansatori emotionali

Poza 09 Iulie 2015

Una dintre minunile creierului nostru este felul in care rationalizeaza comportamentul.
Cand ceva se intampla, reactionezi, iar apoi creierul nascoceste un motiv pentru a iti justifica reactia, comportamentul chiar daca acest motiv acesta se dovedeste a fi un nonsens. De exemplu, te enervezi pentru ca nu poti gasi raportul la care lucrezi. Dai vina pe companie pentru ca nu iti ofera suficient spatiu, pe ingrijitorii care iti muta lucrurile atunci cand fac curat sau pe seful care ti-a dat sarcina sau deadline-ul. Nu te gandesti ca aceasta reactie se datoreaza oboselii sau lipsei de rabdare. Iti reprimi nefericirea.
“Ingeniozitatea propriei deceptii este nemarginita.” spunea Hannah Moore in 1881. Rationalizarea se intampla atat de repede, incat singurul lucru pe care il poti face este sa constientizezi cand apare si sa iei in considerare si celelalte elemente care ti-ar fi putut cauza reactia.

Primul pas este sa iti accepti responsabilitatea pentru actiunile tale.
Accepta-ti puterea si nu te privi ca o victima, pentru a putea elimina “voalul” deceptiei. Cand cauti sa identifici elementul care iti declanseaza emotia, iti oferi sansa de a alege sa te simti diferit. De asemenea, deslusesti ceea ce trebuie sa faci sau cursul pe care trebuie sa il urmezi pentru a schimba circumstantele.
Cum ar arata viata ta daca ai avea control asupra propriilor reactii? Cat de liber te-ai simti daca ti-ai trai viata exact asa cum iti doresti? Daca aceste intrebari te determina sa practici acesti pasi cu sarguinta, atunci continua sa citesti.
Al 2-lea pas este sa constientizezi ca ai o reactie emotionala, de indata ce aceasta incepe sa se resimta asupra corpului tau.
Conform neurologului Antonia Damasio, autor al Looking for Spinoza: Joy, Sorrow, and the Feeling Brain, in fiecare moment, fiecare dintre tensiunile musculare, respiratia, tensiunea, fluzul de sange si apasarea din stomac reprezinta un tipar pentru un anume sentiment. Cu cat identifici mai repede ca respiratia ti s-a accelerat sau ai incetat sa respiri, ca anumiti muschi ti s-au contractat, ca simti presiune in stomac sau in zona inimii, opreste-te si intreaba-te ce anume simti si ce anume a declansat sentimentul.
Nu judeca si nu iti fie frica de emotiile tale. In ciuda a ceea ce ai invatat despre emotiile negative, daca nu le recunosti, nu le accepti, nu le poti schimba, avand un impact negativ asupra relatiilor tale, performantei profesionale si fericirea generala.
Daca emotia este inrudita cu frica, supararea sau furia, cel de-al 3-lea pas este sa identifici ce anume a declansat-o.
Ce crezi ca ai pierdut sau ce anume din ceea ce ti-ai dorit sau la care te-ai asteptat, nu ai primit?
Punctele forte care ti-au oferit un avantaj pe parcursul vietii reprezinta cei mai puternici factori declansatori emotionali, atunci cand simti ca cineva nu le onoreaza. Atunci cand creierul tau simte ca cineva incearca sa iti renege unul dintre aceste atuuri, emotiile tale sunt declansate.
Cu cat mai repede realizezi ca emotia ti-a fost declansata, cu atat mai repede poti identifica daca amenintarea este veritabila sau nu.
Urmatoarea lista include cativa dintre cei mai comuni factori declansatori emotionali, insemnand ca reactia ta va veni ca urmare a sentimentului ca una dintre aceste nevoi nu este satisfacuta.
acceptare                   respect                        sentimentul de a fi placut
a fi inteles                   a fi necesar                a fi apreciat
a fi in control              a avea dreptate         a fi tratat in mod corect
atentie                         confort                         libertate
pace                            echilibru                      consecventa
ordine                          predictibilitate            dragoste
siguranta                     apartenenta               autonomie
distractie                     noi provocari              independenta
Alege 3 nevoi de pe lista care iti declanseaza cel mai adesea emotiile atunci cand acestea nu sunt satisfacute. Fii sincer cu tine insuti. Nesatisfactia celor 3 nevoi vor declansa reactia ta? Identifica-ti nevoile prioritare.
Unele dintre aceste nevoi vor fi importante pentru tine, altele nu contin nicio incarcatura emotionala. Altele par a se suprapune. Alege-le pe cele prioritare si obsera felul in care reactionezi atunci cand nevoile tale nu sunt satisfacute.
Nevoile nu sunt un lucru rau. Ai aceste nevoi, pentru ca intr-un anumit moment al vietii acestea ti-au fost necesare. De exemplu, din experientele tale ai invatat ca succesul depinde de puterea de control, stabilirea unui mediu sigur si de nevoie de a te inconjura cu oameni care iti apreciaza inteligenta. Insa, cu cat mai atasat esti de sentimentul de control, de siguranta si de a fi vazut ca un om inteligent, cu atat mai agresiv va cauta creierul tau sa se apere de circumstantele care iti pot nega aceste nevoi. Insatisfactia nevoii sau amenintarea ei reprezinta un factor declansator emotional.
Cel de-al 4-lea pas este sa alegi cum anume iti doresti sa te simti si ce anume vrei sa faci.
Cu exercitiu, reactiile tale emotionale s-ar putea deminua, dar, de asemenea, s-ar putea sa nu dispara niciodata. Ceea ce poti sa faci este sa identifici ce emotie ti-a fost declansata si sa alegi ce iti doresti sa faci in continuare.
Intreaba-te: Vei nedreptati aceasta nevoie sau nu? Iti neaga aceasta persoana dreptul de a-ti satisface nevoie sau ai interpretat situatia prea personal. Daca este adevarat ca cineva iti ignora nevoia sau te impiedica sa o satisfaci, poti cere sa ti se indeplineasca nevoia, sau daca nu conteaza prea mult, o poti ignora pentru moment?
Alege sa iti revendici satisfactia, abtine-te de la o face daca consideri ca cererea nu va avea nicio valoare sau fa orice trebuie sa faci pentru a o satisface.
Cel de-al 5-lea pas este sa iti schimbi, in mod constient, starea emotionala.
Poti exersa acest pas chiar de prima oara, atunci cand identifici pentru prima data reactia, pentru a te ajuta sa intelegi ce emotii au declansat-o. Cand determini ce iti doresti sa faci in continuare, declaseaza-ti emotia care determina rezultatul optim.
Relaxeaza-te – respira si elimina tensiunea din corpul tau.
Detaseaza-te – elibereaza-ti mintea de orice gand.
Concentreaza-te – focalizeaza-ti atentia in centrul corpului tau, chiar sub buric.
Focalizeaza-te – alege un cuvant care descrie cum anume iti doresti sa te simti.
Insuseste-ti cuvantul si permite-ti sa faci schimbarea.
Nu incerca sa iti controlezi emotiile. In schimb, alege sa te simti diferit atunci cand acestea apar. Asa descoperi libertatea emotionala.
 

Adauga comentariu